•  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous     
  •  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous
  1. Accueil
  2. Livres
  3. Sciences humaines
  4. Droit
  5. Droit général
  6. Collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs

Collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs

Patrick Humblet, Ria Janvier, Inger De Wilde, Sarah Palinckx
Livre | Néerlandais | Arbeidsrecht Praktijkstudies | n° 22
90,00 €
+ 180 points
Livraison 2 à 3 semaines
Passer une commande en un clic
Payer en toute sécurité
Livraison en Belgique: 3,99 €
Livraison en magasin gratuite

Description

De regeling van de collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs is niet langer een federale bevoegdheid. Zo kunnen de onderscheiden gemeenschappen daar een eigen invulling aan geven. In de praktijk gaat het echter om een amalgaam van aparte, veeleer hybride regelingen die een mengelmoes zijn van eigen regels en het klassieke vakbondsstatuut. Kenmerkend zijn bovendien de enorme complexiteit en verscheidenheid.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het niet-hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er grote en kleine verschillen naargelang van het onderwijsnet. Gelet op het feit dat het onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is, treden er ten slotte ook verschilpunten op tussen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat van de Franse Gemeenschap en het onderwijs in de Duitstalige Gemeenschap, om van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog maar te zwijgen. Het opzet van dit boek is dan ook om de bomen en het bos van elkaar te (onder)scheiden.

Dit boek wil vooral een systematisch en volledig antwoord bieden op de vraag welke regeling inzake de collectieve arbeidsverhoudingen van toepassing is in het niet-hoger onderwijs op het niveau van de onderscheiden gemeenschappen en welke actoren daarin een rol spelen. Daarbij volgen de auteurs de gebruikelijke opdeling tussen het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerde officieel onderwijs en het gesubsidieerde vrij onderwijs. Verder besteden zij onder andere ook aandacht aan eventuele netoverschrijdende regelingen, naast nog een aantal andere buitenbeentjes.

Op het eerste gezicht lijkt dit een weinig uitdagende onderzoeksvraag aangezien ervan uitgegaan mag worden dat die regelingen duidelijk zijn. Niets is minder waar. Om het met de woorden van een van de recensenten van ons manuscript te zeggen: “fascinerend om te zien wat voor een misselijkmakend ingewikkeld systeem er in het onderwijs bestaat".

Als slot omvat dit boek de conclusie en evaluatie van deze studie met zowel bevindingen als verbetervoorstellen.

Spécifications

Parties prenantes

Auteur(s) :
Editeur:

Contenu

Nombre de pages :
252
Langue:
Néerlandais
Collection :
Tome:
n° 22

Caractéristiques

EAN:
9789048644247
Date de parution :
02-06-22
Format:
Livre
Dimensions :
165 mm x 248 mm

Les avis