Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Despite his towering presence in premodern Persian letters, Shams al-Din Muhammad Hafiz of Shiraz (d. 1390) remains an elusive and opaque character for many. In order to look behind the hyperbole that surrounds Hafiz's poetry and penetrate the quasi-hagiographical film that obscures the poet himself, this book attempts a contextualisation of Hafiz that is at once socio-political, historical, and literary. Here, Hafiz's ghazals (short, monorhyme, broadly amorous lyric poems) are read comparatively against similar texts composed by his less-studied rivals in the hyper competitive, imitative, and profoundly intertextual environment of fourteenth-century Shiraz. By bringing Hafiz's lyric poetry into productive, detailed dialogue with that of the counterhegemonic satirist, 'Ubayd Zakani (d. 1371), and the marginalised Jahan-Malik Khatun (d. after 1391; the most prolific female poet of premodern Iran), our received understanding of this most iconic of stages in the development of the Persian ghazalis disrupted, and new avenues for literary exploration open up.
Looking beyond the particular milieu of Shiraz, this study re-assesses Hafiz's place in the Persian poetic canon through reading his poems alongside those produced by professional poets in other major centres of Persian literary activity who enjoyed comparable fame in the fourteenth century. Recognising the aesthetic achievements of his contemporaries does not diminish the splendour of Hafiz's, rather it forces us to accept that Hafiz was but one member of a band of poets who jostled for the limelight in competing, often intersecting, patronage and reception networks that facilitated intense cultural exchange between the cities of post-Mongol Iran and Iraq.
Hafiz's ghazals, characterised as they are by conscious and deliberate hybridity, ambiguity, and polysemy, are products of a creative mind bent on experimenting with genre. While in no way seeking to deny the mystical stratum of the Persian ghazal in its fourteenth-century manifestation, this study emphasises the courtly and profane dimensions of the form, and regards Hafiz through a sober lens with keen attention to his dynamic role at the heart of a vibrant poetic community that was at once both fiercely local and boldly cosmopolitan.