Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Shades of Difference Mythologies of Skin Color in Early Modern England Sujata Iyengar "When did racial differences become racial prejudices? . . . Sujata Iyengar argues in this bold book that the search for a 'straightforward historical trajectory' from racialism to racism ought to be resisted. She argues that the history of 'race' as a literary, cultural, and social construct is far more polyvalent than has been previously acknowledged."--Sixteenth Century Journal "A work of impressive scholarship."--The Historian Was there such a thing as a modern notion of race in the English Renaissance, and, if so, was skin color its necessary marker? In fact, early modern texts described human beings of various national origins--including English--as turning white, brown, tawny, black, green, or red for any number of reasons, from the effects of the sun's rays or imbalance of the bodily humors to sexual desire or the application of makeup. It is in this cultural environment that the seventeenth-century London Gazette used the term "black" to describe both dark-skinned African runaways and dark-haired Britons, such as Scots, who are now unquestioningly conceived of as "white." In Shades of Difference, Sujata Iyengar explores the cultural mythologies of skin color in a period during which colonial expansion and the slave trade introduced Britons to more dark-skinned persons than at any other time in their history. Looking to texts as divergent as sixteenth-century Elizabethan erotic verse, seventeenth-century lyrics, and Restoration prose romances, Iyengar considers the construction of race during the early modern period without oversimplifying the emergence of race as a color-coded classification or a black/white opposition. Rather, "race," embodiment, and skin color are examined in their multiple contexts--historical, geographical, and literary. Iyengar engages works that have not previously been incorporated into discussions of the formation of race, such as Marlowe's "Hero and Leander" and Shakespeare's "Venus and Adonis." By rethinking the emerging early modern connections between the notions of race, skin color, and gender, Shades of Difference furthers an ongoing discussion with originality and impeccable scholarship. Sujata Iyengar teaches English at the University of Georgia. 2004 320 pages 6 x 9 5 illus. ISBN 978-0-8122-3832-7 Cloth $69.95s £45.50 ISBN 978-0-8122-0233-5 Ebook $69.95s £45.50 World Rights Cultural Studies, Literature Short copy: An exploration of the cultural mythology of skin color during the English Renaissance.