•  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous     
  •  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.0000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous

De zaak-Van Gogh

identiteitskwesties

Yves Vasseur
Livre broché | Néerlandais
29,95 €
+ 59 points
Livraison 1 à 4 semaines
Passer une commande en un clic
Payer en toute sécurité
Livraison en Belgique: 3,99 €
Livraison en magasin gratuite

Description

Tijdens een persconferentie in het Van Gogh Museum in Amsterdam in november 2018 onthulde de auteur van dit boek dat een van de twee enige bekende foto's van de schilder Vincent van Gogh eigenlijk een foto van diens broer Theo is. Het onderzoek dat tot die onverwachte ontdekking geleid heeft, bracht ook volkomen nieuwe anekdotes, boeiende ontmoetingen en plotwendingen met zich mee, die niet zouden misstaan in een thriller.

Na die eerste vondst kwam Yves Vasseur in contact met de nakomelingen van Samuel Delsaut. Die had in 1958 op zijn zolder in de buurt van Mons twee tekeningen ontdekt, die later aan Van Gogh werden toegeschreven en vandaag in de National Gallery of Art in Washington bewaard worden. De archieven van de familie Delsaut ontsluierden een hele plot, waardoor er twijfel ontstond over de authenticiteit van die tekeningen. Ze bevatten ook een uitgebreide briefwisseling tussen Carlo Delsaut, de zoon van Samuel, en Paul Gachet, de zoon van dokter Gachet, de behandelende arts van Van Gogh in Auvers-sur-Oise. Op basis van die correspondentie kon de auteur dan weer de geschiedenis achterhalen van zowel een onbestaand schilderij van Van Gogh, als van een verdwenen schilderij van Paul Gachet…

Dit boek is een onderhoudende les in historische kritiek. In deze tijden van fake news wil het een basis vormen voor de uitwisseling van gedachten, zodat een onderscheid kan gemaakt worden tussen informatie en geruchten, tussen het werk van een journalist en een reclamestrategie, tussen de vervalsing van wat waar is en de passieve aanvaarding van wat onwaar is.

Spécifications

Parties prenantes

Auteur(s) :
Editeur:

Contenu

Nombre de pages :
160
Langue:
Néerlandais
Illustré:
Oui

Caractéristiques

EAN:
9789462302624
Date de parution :
14-10-20
Format:
Livre broché
Dimensions :
190 mm x 245 mm
Poids :
600 g

Les avis

Nous publions uniquement les avis qui respectent les conditions requises. Consultez nos conditions pour les avis.