Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Het boek gaat uit van het cruciale belang van motivatie bij (duurzame) gedragsverandering. Iedereen die met jeugdige en volwassen cliënten werkt, heeft daarmee te maken. Men ontkomt er niet aan. Motivatie levert de brandstof voor gedragsverandering en is daarom cruciaal. Zonder motivatie géén gedragsverandering!
Met behulp van praktijkvoorbeelden wordt aangehaakt bij de alledaagse praktijk van diverse professionals die adviezen of opdrachten geven aan hun cliënten. Hoe vaak verzuchten die niet: Hoe krijg ik ze zover?, Wist ik maar een manier om ze aan het werk te krijgen!
De auteur toont eerst traditionele mogelijkheden om dit aan te pakken: eindeloos op iemand inpraten, sociale druk uitoefenen, dreigen met straf, schuldgevoelens oproepen, kleineren en belachelijk maken, vernederen en ten slotte wedijver en competitie. Daarna biedt hij een meer authentieke route om mensen intrinsiek te motiveren. Kern van die benadering - en geheel nieuw - is het werken met motievenbundels. Hierbij wordt een bundel van motiverende factoren ingezet om bij cliënten motivatie te ontlokken, te versterken en te onderhouden. Die motiverende factoren vormen in feite het gereedschap van de professional. Iets anders heeft hij niet. Overtuigend en helder wordt weergegeven hoe deze het beste kunnen worden ingezet.
Het boek biedt in ieder hoofdstuk een aantal oefeningen om zich de stof eigen te maken.
Dr. F.M. Gerards (1943), gezondheidszorgpsycholoog (BIG) en psychotherapeut (BIG), was ruim twintig jaar als universitair docent verbonden aan de vakgroep GVO van de Universiteit Maastricht. Momenteel werkt hij als vrijgevestigd psychotherapeut in een zelfstandige praktijk. Bij Uitgeverij Nelissen publiceerde hij eerder Effektief Ouderschap (1979), Effektief Onderwijzen (1980), Health Counseling (1997) en Goede voornemens waarmaken (2007).