Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Focusing on Pikeryng's Horestes, Kyd's The Spanish Tragedy, Shakespeare's Titus Andronicus and Hamlet, Marston's Antonio's Revenge, and Chettle's The Tragedy of Hoffman, the present study shows that Elizabethan revenge drama reflects the archetype of the dispossessed son to articulate a crisis of cultural representation.
This crisis may be attributed to an authority struggle within the Elizabethan state apparatus: the class-related competition of the representational codes of England's old feudal elite, the upstart courtly aristocracy, and the emerging Protestant middle classes. Feudal authority, represented by patriarchal lineage and filial primogeniture, faces a twofold challenge in this context: first, by aristocratic Self-Fashioning, which represents authority via theatrical spectacles of power as an artificially constructed (and thus, unreliable) reality-effect; second, by the rise of the Protestant middle classes, who attribute absolute truth and authority to God's word written down in the Bible to keep the unreliability of aristocratic performances of meaning in check.
Elizabethan Revenge Drama shows that the dramatic debate of revenge fused with the dispossessed son archetype offers a bricolage-like makeshift language to address this authority struggle, which - in the time span of becoming 'real' - escaped semiotic and discursive representation. Functioning as sociocultural laboratories, Elizabethan revenge plays debate all kinds of imaginable scenarios of how this representational crisis may turn out and affect the future.
Table of Contents
Note on the Texts, List of Plays in Chronological Order, Illustrations ......................... ix
1. Introduction: Spectacles of Challenge - Challenged Spectacles ...................... 1 1.1 Representational Change, the Rise of Protestant Middle-Class Discourse, and Elizabethan Revenge Drama ........................................................................... 6 1.2 The Importance of the Hamlet-Pattern of the Dispossessed Son ......................... 10 1.3 State of Research and Heuristic Framework........................................................ 12
2. Semiotic and Discursive Representational Modes in Early Modern Revenge Drama .................................................................... 20 2.1 Semiotic Representation: Feudalism :: Icon - Courtly Aristocracy :: Index - The Emerging Middle Classes :: Symbol ............................................... 22 2.2 Discursive Representation: Reformation - Authorship - Legal Practices - The Human Subject - Family Structure .............................................................. 30 2.3 'Aesthetics of Transition' - The Plotting of Revenge and Early Modern Drama: Diegesis & Mimesis - Observed Observation - Meta-Drama - Sister Arts: Jan van Eyck's Arnolfini Wedding Portrait .............. 41
3. The Dramatic Debate of Revenge ..................................................................... 58 3.1 John Pikeryng, Horestes (1567) - Magisterial Revenge and the Anglican Ideal of the Christian Humanist Prince .................................... 58 3.2 Thomas Kyd, The Spanish Tragedy (1587) - An Apocalyptic 'Endgame' Triggered off by Puritan Zeal ................................. 79 3.3 William Shakespeare & George Peele, Titus Andronicus (1594) - An Apocalypse Wrought by a Roman Catholic Counter-Reformation Associated with the Pope as a Machiavellian Anti-Christ ................................. 108 3.4 John Marston, Antonio's Revenge (1600) - A Hamlet-Play with a 'Pre-Reformed Turn' and a Vindication of Machiavellian Discourse as a Tool of Equitable Revenge ................