•  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous     
  •  Retrait gratuit dans votre magasin Club
  •  7.000.000 titres dans notre catalogue
  •  Payer en toute sécurité
  •  Toujours un magasin près de chez vous

Fryslan Foppe

10,99 €
+ 10 points
Livraison sous 3 jours ouvrables
Passer une commande en un clic
Payer en toute sécurité
Livraison en Belgique: 3,99 €
Livraison en magasin gratuite

Description

Voorafgaande aan zijn eerste wedstrijd als bondscoach van Jong Oranje ontving Foppe de Haan uit handen van Frits Barend de eerste dvd Fryslân Foppe . Terwijl de Nesser oefenmeester op het punt stond aan een nieuwe episode te beginnen, vormde het uitbrengen van de dvd met unieke hoogtepunten uit het voetballeven van Foppe de Haan een mooie afsluiting van een periode waarin hij met Heerenveen geschiedenis schreef.

Het is een mooie en lijvige documentaire, waarin naast de vele hoogtepunten van de trainer bij Heerenveen De Haan in tweeënhalf uur wordt neergezet zoals hij is. ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’, is zijn credo. Speciaal voor deze dvd zijn er interviews afgenomen die nog nooit eerder zijn uitgezonden. Daarin gaat de hoofdpersoon in op bepaalde gebeurtenissen uit dat rijke voetballeven. 'Eigenlijk vond ik elk jaar wel dat er iets was waarvan je zegt: dit is fantastisch.'

In een korte vogelvlucht vliegt de kijker vanaf de geboorte van Foppe de Haan tot aan het moment dat hij trainer wordt bij Heerenveen door de historie. Daarna gaat De Haan dieper in op de hoogtepunten, die worden ondersteund door fraai beeldmateriaal. Zoals de beide bekerfinales (‘93 en ‘97), het bereiken van de Champions League, maar ook een aantal spectaculaire wedstrijden tegen de traditionele drie topclubs van Nederland, Ajax, Feyenoord en PSV.

Die beelden worden aan elkaar gepraat door Heinze Bakker. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op zijn laatste vijf seizoenen als hoofdtrainer bij de Friese club. Daarbij speelt het bereiken van Champions Leaguevoetbal (in 1999-2000) als meest markante gebeurtenis een belangrijke rol. 'Het is niet een prestatie van mij, maar van iedereen binnen de club. We moeten het samen doen, anders word je niet tweede. Dan eindig je in de middenmoot. Of misschien nog wel lager.'

Er zijn beelden te zien van de toppers die Heerenveen in al die jaren hebben aangedaan of die de club in de loop der tijd heeft voortgebracht. De Haan stelt zich in de interviews kwetsbaar op en toont zijn emotie. Vooral als het gaat om zijn kameraadschappelijke band met Hans Westerhof. 'We hebben zestien jaar lang op hetzelfde veld gestaan. Toen hij als trainer van PSV met onder andere Romario verloor van ons, zei hij: ‘ere wie ere toekomt.’ Maar hij heeft het daar vreselijk moeilijk mee gehad en dan wenste ik bijna dat hij die wedstrijd gewonnen zou hebben om die pijn bij hem weg te nemen.'

Vervolgens komen er prominenten aan het woord over Foppe zoals René van der Gijp (‘Als je het zoveel jaar volhoudt bij een club moet je kwaliteit hebben. Of een beetje gek zijn’) en Fritz Korbach (‘Ik heb mijn hele geheugen uitgespit maar kan geen onhebbelijkheden over je vinden’). Maar ook supporters komen in de documentaire aan het woord, zoals Wim Anker. 'Hij is een ambassadeur van Fryslân. Nu hij stopt gaat er meer verloren dan alleen maar een coach.'

Aan het einde van de terugblik op negentien jaar Heerenveen wordt nog even stil gestaan bij de Europese avonturen van de club. Daarin waren de Friezen tot dusverre niet erg succesvol al gold het bereiken van dat doel vaak al als een hoogtepunt. ‘Heerenveen is te licht voor het grote mannenwerk’, concludeerde de verslaggever na het laatste fluitsignaal in de Champions League.

De Haan liet geen traan om die uitschakeling. Dat deed hij wel vanwege het feit dat na negentien jaar een eind kwam aan zijn trainersloopbaan bij Heerenveen. 'Het is mijn club. Je sluit toch een stuk van je leven af.'

Spécifications

Parties prenantes

Artiste :
Documentary
Maison de disques :
Source 1 Media

Contenu

Langue:
Néerlandais

Caractéristiques

EAN:
8713545204322
Date de parution :
22-06-07
Format:
DVD

Les avis