Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Het thema van goed en kwaad speelt een centrale rol in veel godsdiensten en geestelijke stromingen. Zo ook in het Jodendom, in het bijzonder in de joodse mystieke traditie. In deze bundel stellen we de vraag wat de oude joodse overleveringen de huidige mens te zeggen hebben over begrippen als agressie, nationalisme, zelfvertrouwen en depressie of misdaad. Waar komt de agressie vandaan? Ieder van ons neemt de uitingen ervan waar, zowel in als buiten onszelf. Ook in de oerverhalen van de Bijbel vinden we het. Waarom nemen Adam en Eva van de vrucht van de Boom der Kennis, ondanks Gods verbod? En waarom doodt Kaïn zijn broer Abel? Waarom leggen we ons zo moeilijk neer bij de beperkingen die het leven ons oplegt? In het hoofdstuk over nationalisme vragen we ons af wat de zin van een grens is, een afbakening tussen ons en de ander. Tot waar is er een gezonde liefde voor het eigene en wanneer verwordt iets tot haat jegens het vreemde? Bij ‘Zelfvertrouwen en depressie’ bespreken we aan de hand van Weinrebs boekje met dezelfde titel twee typen mensen: Saul en David. Terwijl Saul zich door God miskend en onbegrepen waant, weet David zich, ondanks al zijn fouten en tekortkomingen, door God geliefd. David staat daarbij voor de mens in het algemeen. Het vierde hoofdstuk, ‘Misdadigers’, gaat in op de vraag hoe wij als mens moeten staan tegenover degene die ernstige fouten heeft begaan. Wat is onze houding tegenover het kwaad? In plaats van in zwart-wit te denken en het kwaad vooral op de ander te projecteren, gaan we uit van een complexere werkelijkheid. Wat als de misdadiger ineens de vervolgde wordt?
Drs. Sjef Laenen studeerde Spaanse taal- en letterkunde in Utrecht alsmede Semitische talen en culturen (hoofdvak: Hebreeuws-Aramees) te Leiden. Na zijn studie specialiseerde hij zich in de joodse mystiek. Hij is de auteur van diverse boeken op dit gebied.