Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar. In leesbare taal worden de ontwikkelingen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied uiteengezet.
De ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken, worden beschreven aan de hand van ontwikkelingstaken. Zo zijn er bijvoorbeeld de ontwikkelingstaken van het verwerven van een veilige basis, het leren omgaan met anderen en het verwerven van een eigen identiteit, maar ook het omgaan met vrije tijd en het kiezen van een opleiding en beroep.
Dit boek is geschikt voor studenten van de Pabo, Social Work, HBO-pedagogiek en HBO-psychologie. Ook andere professionals die betrokken zijn bij kinderen en jongeren kunnen er handvatten aan ontlenen voor het omgaan met deze doelgroep. Er wordt steeds een praktijkgerichte toepassing gemaakt van de theorie. Wat valt op aan het gedrag van deze kinderen en jongeren, welke beschermende factoren en welke risicofactoren zijn aan te wijzen. Het boek belicht ook steeds de sterke kanten en mogelijkheden van kinderen en jongeren.
In de bijbehorende digitale ruimte staan videofragmenten van uiteenlopende situaties. Daarnaast zijn er per hoofdstuk mc-vragen en een casus met vragen te vinden. Dit kan gebruikt worden als lesmateriaal maar ook als oefenmateriaal dat kan helpen bij de voorbereiding op een toets.
Marjan en Petra de Bil zijn allebei psycholoog.
Marjan werkt als gz-psycholoog bij Yulius kinder- en jeugdpsychiatrie, als hoofdbehandelaar van een ambulante behandelgroep, en in een eigen praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie. Zij onderzoekt en behandelt kinderen en jongeren met uiteenlopende problematiek. Daarnaast werkt ze bij de RINO Groep als docent voor de gz-opleiding.
Petra werkt als hogeschoolhoofddocent aan de HZ University of Applied Sciences. Zij geeft daar colleges maar is ook studentenpsycholoog en onderzoeker. Ze is gepromoveerd op groepsvorming en sociale uitsluiting in de brugklas. Daarvoor heeft zij vijftien jaar gewerkt met jongeren met (ernstige) gedragsproblemen, zowel in het speciaal onderwijs als in het welzijnswerk.
Bij de herziene druk:
In deze geheel herziene druk hebben de auteurs alle hoofdstukken aangepast aan de actualiteit. Zo wordt er bij afwijkingen van de normale ontwikkeling gebruik gemaakt van de termen uit de DSM-V en zijn onderwerpen als passend onderwijs, cyberpesten en radicalisering toegevoegd. Inzichten vanuit recent onderzoek, zoals de gevolgen van trauma zijn geïntegreerd in de hoofdstukken. Nieuw zijn ook de mc-vragen en de casussen per hoofdstuk die in de digitale ruimte te vinden zijn.