Verhalen vertellen en vragen stellen
‘Verhalen vertellen en vragen stellen’ biedt studenten een vakdidactiek om Levensbeschouwing te geven op de basisschool, vanuit een eigentijdse visie op leren. Het boek gaat uit van recente inzichten over (levensbeschouwelijk) leren en sluit aan bij de veranderende context van levensbeschouwing in de huidige samenleving.
Verhalen vertellen en vragen stellen bestaat uit twee delen.
Deel A, 'Vakdidactiek Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen' biedt studenten een model en praktische handreikingen voor het begeleiden van levensbeschouwelijk leren van leerlingen. Het gaat hierbij zowel om de didactische als de pedagogische competentie van leerkrachten op dit terrein. Deel B, 'Verhalen vertellen en vragen stellen', bevat zestig verhalen met vragen uit de Geestelijke Stromingen over de negen belangrijkste levensvragen. Deze kunnen zowel gebruikt worden als inspiratie voor het eigen levensbeschouwelijk profiel van de student, als voor het lesgeven aan leerlingen.
Op de website www.verhalenvertellenenvragenstellen.noordhoff.nl vinden studenten o.a. links naar meer achtergronden over Geestelijke Stromingen, alle in het boek vermelde weblinks en aanbevolen websites, een lijst met aanbevolen literatuur voor verdieping en de digitale versie van de vragen in het Levensbeschouwelijk Portfolio.
Voor docenten staat er een handleiding op de website.