Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Over de Blazer is nooit een echt boek verschenen. Wel wordt het schip vermeld in een behoorlijk aantal boeken maar zelden krijgt de Blazer de aandacht die ze verdient. Ter vergelijking: over Botters en Aken zijn halve bibliotheken verschenen en is de informatie niet aan te slepen. Bijna elke vissersplaats aan de voormalig Zuiderzee kent een botterstichting met of zonder een historische werf waar Botters worden onderhouden en opgeknapt. (Elburg, Huizen, Volendam, Spakenburg, Zwartsluis, Almere, Urk enz.)
Hetzelfde geldt voor de nog varende historische vissersschepen, er zijn Botters, Schokkers, Lemster- en Wieringeraken, Staversejollen en helaas maar een enkele Blazer. Zo ook in de nieuwbouw van historische schepen als jacht komt de Blazer niet voor, we bouwen Aken en Botters.
Toch hebben vele vissers uit het noordelijk deel van de Zuiderzee de Blazer gebruikt waardoor het schip een veel gezien type was van 1850 tot en met de afsluiting van de Zuiderzee (1932). Ook in de Zeeuwse wateren was het een veel gebruikt schip. De meeste Blazers werden gebouwd op de werven van Makkum, Hindeloopen, Workum, Terschelling, Harlingen en Kampen.
We hebben het dus over een schip met een lange geschiedenis want al in 1854 wordt de Blazer vermeld in de werf- en bestekboeken van Alkema uit Makkum. Terwijl uit het laatste werfboek van Cees de Wijn, Texel (over de jaren 1953 - 1964) blijkt dat de Blazer en zijn modernere variant de Motorblazer, nog regelmatige klanten waren. Dan hebben we het toch over meer dan honderd jaar geschiedenis waarin Blazers werden gebruikt. Dat is dus maar net iets korter dan de Botter die eind 18de eeuw zijn intrede deed.
We proberen de Blazer zijn plek terug te geven. We zullen bezien vanaf wanneer- en waarom- men met Blazers is gaan varen en we zullen de Blazer volgen op haar reis door de tijd. We doen dit aan de hand van werf- en bestekboeken, archieven en bestaande literatuur.
Dat gaat een mooie reis worden want Blazers zijn tenslotte schitterende schepen.