Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?
In dit boek wordt de competentie ‘communiceren met ouders’ uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen ‘school en ouders’, ‘communiceren’ en ‘gesprekken met ouders (en hun kinderen)’ behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ‘ouderschapstheorie’ met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?
Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken. Op de nieuwe online leeromgeving staan handige checklists en hulpmiddelen, video’s van praktijksituaties, opdrachten en het online boek. In deze talige en creatieve (reflectie)opdrachten wordt betekenis gegeven aan de ervaringen, de gevoelens, de gedachten en de motieven die een rol spelen binnen de communicatie met ouders en hun kinderen. Daarbij komen persoonlijke kwaliteiten naar voren en worden leerpunten aangereikt.
Dit boek is bedoeld voor Pabo-studenten en leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs. Ook is het boek geschikt voor anderen die beroepsmatig met kinderen en hun ouders werken.
Tonnis Bolks is onderwijskundige en als docent-onderzoeker en kenniskringlid van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken werkzaam bij de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa in Zwolle.