Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
De zin van dit boek is in één kreet samen te vatten: pedagogische kwaliteit verhogen, besparen op overheaduren en verminderen van de werkdruk bij groepsleiding.
Van regeringswege is druk gezet op de aanwezigheid van een actueel pedagogisch werkplan op de kinderopvanglocaties. In het Convenant Kwaliteit Kinderopvang (2e helft 2004) zijn voorwaarden geformuleerd waaraan zon werkplan dient te voldoen. In dit boek wordt het instrument aangereikt zon werkplan op te stellen.
De plannen in dit boek zijn alle universele werkplannen waaruit tekst kan worden gebruikt voor een eigen werkplan per kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderbureau. Zo hoeft het wiel dus niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.
Een pedagogisch werkplan maken vraagt nogal wat redactionele vaardigheden van de groepsleiding. Leidsters zijn over het algemeen doeners en vaak geen schrijvers. Een goed omschreven pedagogisch beleidstuk is er in de meeste gevallen wel voor een pedagogisch werkplan is veel meer input van de groepsleiding nodig; het gaat over concreet handelen op de werkvloer. De bedoeling van een pedagogisch werkplan is de groepsleiding bewust maken/houden van hun pedagogisch handelen. Het kan goed gebruikt worden als instrument voor zelfreflectie op pedagogische kwaliteit.
In dit boek komen aan de orde: - Pedagogisch werkplan KDV - Pedagogisch werkplan BSO BSO binnen het schoolgebouw - Pedagogisch werkplan GOB - Workshops voor ouders/gastouders
Extra-achtergrondinformatie wordt gegeven vanuit de visie van de bekende pedagoog: Emmi Pikler, psychiater Lietje van Blaaderen en pedagogische visie Reggio Emilia.
Elk hoofdstuk sluit af met zelfreflectievragen die de discussie binnen de teams in gang zetten. Het sociaal-emotionele aspect krijgt volop concrete aandacht in de plannen evenals de opvang van bijzondere kinderen. Verder is er een hoofdstuk gewijd aan voorwaarden voor een harmonieuze samenwerking tussen leidsters en leerkrachten, wanneer buitenschoolse opvang binnen het schoolgebouw plaatsvindt.
Edith van Poppelen ontwikkelde instrumenten, spelvormen, leergangen, activiteiten etc. voor onder andere het speciaal onderwijs. Zij maakte hierbij gebruik van creatieve media (beelden, verhalen, spel/sport, muziek, drama, natuur, non-verbaal communiceren). Zij schrijft en illustreert kinderverhalen over kindermisverstanden die de levensloop van kinderen drastisch kunnen beïnvloeden. Van Poppelen heeft meegewerkt aan de totstandkoming van een methode voor (speciaal) basisonderwijs in het kader van sociaal-emotionele ontwikkeling.
DOELGROEP Dit boek is geschreven voor leidsters in de kinderopvang, gastouderbureaus en hun gastouders, studenten van SPW 2, SPW 3 en SPW 4, SPH, opleiding Pedagogiek, kinderdagverblijven, basisscholen.
Voor het onderwijs geeft dit boek een direct concreet beeld van de praktijk. Het wil voor leerlingen een schakel zijn tussen de theorie van de agogische vakken en de praktijk van de werkvloer. Het verhoogt de betekenis van wat geleerd moet worden, stimuleert zelfreflectie en sluit dus uitstekend aan bij ervaringsgericht onderwijs en het nieuwe leren.